به شهر الكترونيك آستارا خوش آمديد.
معرفی کتاب

weather.ir is down

        اکبر اکسیر در یک نگاه:
 
اكبر اكسير متولد: 4/ 2/ 1332
صادره: آستارا
تحصيلات: ليسانس زبان و ادبيات فارسي
فعاليت: طراحي آرم ، شعر ، طنز ، نقد
 

اكبر اكسير، سال 1332 در محلة آبروان آستارا ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدائي را در دبستانهاي فارابي و ظهيرنيا و دورة ‏متوسطه را در دبيرستان پر افتخار حكيم نظامي به پايان رساند. وی داراي مدرك كارشناسي ادبيات و دبير بازنشسته ادبيات ‏فارسي است. وي به دليل علاقه بسيار به شعر از دوران طفوليت برنامة مشاعرة مهدي سهيلي را با دقت از راديو دنبال مي ‏كرد. علاقه وي به حدي بود كه گهگاهي دست به ابتكاري جالب زده و اشعار ترانه هاي معروف را با يك شعر فكاهي درآميخته ‏به زبان عامة مردم جاري مي كرد. در ايام ماه مبارك رمضان در مسجد آبروان به مشاعره با دوستان هم سن و سال خود مي ‏پرداخت كه تداوم آن به علاقمندي به شعر و شاعري منجر شد. وي فعاليت شعري خود را با مطالعه مطبوعات مختلف ادبي ‏ايران ادامه داده و در دهة 40 براي اولين بار شعرش در يكي از مجلات ايران به نام (دختران و پسران) چاپ مي گردد. او در ‏طي ساليان متمادي انواع قالبهاي شعري را آزموده و با چاپ شعرهايش در اكثر مجلات ادبي كشور به شعر و شاعري ادامه ‏داده است. در مقطعي از زمان (71 الي81 ) فعاليت شعري اكسير متوقف مي شود تا اينكه، پس از باز شدن مرز و هجوم ‏تجارت چمداني، چهرة فرهنگي آستارا در پرده اي از ابهام فرو مي رود. اكسير و دوست شاعرش منصور بني مجيدي با ‏همكاري ديگر شعراي آستارائي كه در كانون‌هاي مختلف شعر از جمله اداره فرهنگ و ارشاد فعاليت مي كردند، با برگزاري ‏كلاسهاي صميمي، دلچسب و تشكيل حلقه ادبي فرانو و پرورش استعدادهاي شعري شهرستان در جهت نشان دادن هويت ‏اصيل و فرهنگي اين مرز و بوم زحمات شاياني را متقبل مي شوند و شاعران بسيار ممتازي به ادبيات ايران تقديم مي كنند تا ‏حدي كه در حال حاضر آستارا با داشتن شعرايي مطرح به عنوان يك استان در سطح كشور شناخته مي شود كه به راحتي آنرا ‏مي توان از اختصاص ويژه نامه هاي شعر درنشريات مطرح ايران درك كرد. يزدان سلحشور يكي از منتقدان روزنامه ايران در ‏شماره 3774 سال سيزدهم خود درباره اكسير چنين مي نويسد « اكسير شاعري است كه در اواخر دهه 50، به عنوان ‏شاعري با آينده درخشان در نشريات پايتخت شناخته مي شد، مجله سروش در سال 59 چند صفحه از صفحات ادب اش را به ‏معرفي اشعار وي اختصاص داد » وي درباره شعر فرانو مي نويسد « فرانو نه تنها شعر آستارا را با رونق روبرو كرد بلكه حوزه ‏هاي شعري استان اردبيل را فعالتر از گذشته كرد و حتي كار به جايي رسيد كه اين فرانوهاي پارسي در جمهوري آذربايجان ‏ترجمه شد.در تهران آستارايي هاي مقيم پايتخت شعر فرانو را به عنوان شعر دهه80 ايران پيشنهاد كردند »‏‎.‎‏ اكسير غير از ‏شعر دستي در نقد ادبي امروز ايران دارد، به طوري كه جايزة دوم، سومين جشنوارة انتخاب رسانه و خبرنگاران ( آذر ماه 83 ) ‏را طي مراسمي ويژه از آن خود مي كند. او براي اولين بار شعر فرانو را به جامعه ادبي ايران پيشنهاد داد بطوريكه شبكه هاي ‏سراسري ايران چندين بار در مورد سبك جديد شعري فرانو با وي به مصاحبه و گفتگو پرداخته اند كه در معروفترين برنامه كاروان ‏شعر و موسيقي با مجري گري سهيل محمودي از شبكة 2 سيما و شبكة جهاني جام جم بارها پخش گرديده است. وي ‏علاوه بر شعر فرانو در زمينة شعر فكاهي آذري آثاري ماندگار چون ( من هارا شورا هارا) و (اكابير قضيه سي ) دارد، كه ورد ‏زبان عام و خاص است. در ضمن مقالة نستالژيك ( آستاراي من، ساراي من ) كه با استقبال مردم مواجه شد قرار است به ‏همراه عكسهاي قديمي آستارا چاپ گردد. ‏

وي گذشته از شعر و نقد يكي از روزنامه نگاران آستارائي است كه براي اولين بار بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اقدام به ‏انتشار نشریه اجتماعي ـ ادبي ( همشهري آستارايي ) نمود وآن را تا هشت شماره ادامه داد.‏

 
 آثار چاپ شده وي را به اين شكل مي توان نام برد:‏

1-‏ در سوگ سپيداران ـ انتشارات امير كبير سال 61، تيراژ يازده هزار جلد به قيمت 10 تومان ( وي حدود 10% كل فروش را ‏بابت حق التأليف دريافت مي كند كه چند صباحي است، تصور اين درصد براي شعرا غير قابل باور مي باشد). ‏
‏2-‏ بفرمائيد بنشينيد صندلي عزيز ـ انتشارات نيم نگاه تهران سال 82، تيراژ1000 جلد به قيمت 1000 تومان ( اكسير، پس از ‏سكوتي ده ساله اين مجموعه شعر را با معرفي اولين مجموعة «شعر فرانو» به جامعة ادبي ايران معرفي كرد، كه پس ‏از فروش در هفته هاي اول، اين كتاب ناياب گشت). ‏
‏3-‏ گزيدة غزليات ميرزا محمد رحيم طاير(ضياء) ـ نشر گيلكان رشت سال 84، تيراژ 1000 جلد ( اين كتاب مجموعة اشعار ‏شاعر فقيدآستارائي بود كه به كوشش اكسير جمع آوري و با سرمايه مهندس محمود ضياء به چاپ رسيد ). ‏
‏4-‏ زنبورهاي عسل ديابت گرفته اند ـ انتشارات ابتكار نو سال 85، تيراژ 1000 جلد (اين مجموعه شعر فرانو پس از استقبال ‏فراوان بعد از شش ماه تجديد چاپ گرديد و به عنوان برگزيدة سال طنز ايران و نامزد كتاب سال جمهوري اسلامي ايران ‏انتخاب شد و جوايزي ارزنده را به خود اختصاص داد ).‏
‏5-‏ پستة لال، سكوت دندان شكن است ـ انتشارات مرواريد تهران، در مرحلة كسب مجوز ( انتشارات مربوطه معروفترين ‏ناشر ادبيات معاصر ايران است كه مجموعه اشعار شعراي مشهور ايراني را به چاپ رسانده است و به زودي اين ‏مجموعة شعر فرانو را به چاپ خواهد رساند ).‏
‏6-‏  CD‎ اشعار فرانو با صداي اكسير كه توسط حوزة هنري گيلان در حال آهنگ گذاري و تكثير گسترده مي باشد و به زودي ‏به بازار عرضه خواهد شد.‏

از مهمترين ويژگي هاي اكبر اكسير پس از آنكه يك معلم ادبيات و شاعر باشد آشنايي با هنرهايي چون خوشنويسي، ‏نقاشي و طراحي آرم است كه آرم علوم پزشكي گيلان و سازمان خصوصي سازي كشور و صدها آرم شركتهاي بازرگاني از آن ‏جمله اند. در نظر وي از پيرترين تا جوان ترين شاعر قابل احترام هستند چرا كه در اعتلاي فرهنگ اين شهر مي كوشند.‏

 

  کلکی شاعری بود که سال ها در تهران نام اش با نام «بامداد» و «رویا» قرین بود و در شعر نیمایی، شاعری صاحب سبک بود و در دهه های شصت و هفتاد، تسلط اش بر این «قالب» رویکردی را در شعر ایران رقم زد که یکی از شاخص ترین زبان های ایران دو دهه را عرضه کرد؛ شعری موزون و سهل و ممتنع که از عنصر طنز و تلمیح و اشارت کلاسیک و نو، همزمان بهره می برد. پس از در گذشت کلکی، اکسیر پس از سالهل سکوت، «شعرفرانو» را پیشنهاد کرد که تفاوت اش با بنیان های شعر کلکی در فقدان وزن و حذف «شاعرانه گویی» از شعر بود. بالا بردن بسامد طنز به عنوان جایگزین دو عنصر ذکر شده، تنها تفاوت پیشنهادی این نوع شعر با شعر کلکی محسوب می شد و می شود. در واقع شعر فرا نو همان شعری بود که به شعر معتدل دهه هفتاد در دهه 1370 موسوم شد و شعر کلکی با افزودن وزن و شاعرانه گویی، به پیشنهاد جدید در دل این پیشنهاد بدل شده بود و پس از مرگ وی، اکسیر با حذف آنها، دوباره به اصل رسید! این گفته ابداً موید ردّ شاخص های شعر اکسیر به عنوان شاعر نیست بلکه رویکردهای نظری وی را به چالش می طلبد. بنی مجیدی با ارائه فرانو های خود به این جریان پیوست اما شاعرانه گویی را از شعر خود حذف نکرد و تنها به حذف وزن بسنده کرد؛ شاید به همین دلیل شعر هایش دیرتر از اکسیر به نشریات مشتاق شعر هفتاد راه یافت! بعدها، این «رویکرد» در گاهنامه «ترلان» به یک نشریه مستقل نیز دست یافت و آستارا را به عنوان فعال ترین کانون شعر آذری زبانان پارسی گو مطرح کرد.

 فرانو نه تنها، شعر آستارا را با رونق روبه رو کرد که حوزه های شعری در استان اردبیل را نیز فعال تر از گذشته کرد و حتی کار به جایی رسید که این فرانوهای پارسی، در جمهوری آذربایجان ترجمه شد؛ در تهران ، آستارایی های مقیم پایتخت، «فرانو» را به عنوان شعر دهه هشتاد ایران پیشنهاد کردند و اکسیر و بنی مجیدی در فاصله 1380 تا1384، به عنوان شاعرانی پر خواننده چه در نشریات تخصصی- ادبی پایتخت و چه در سایت های تخصصی – ادبی اینترنتی شناخته شدند؛ در سال1384، شاعری ب طنز گفته بود: «ستارخان و باقرخان دوباره برای فتح پایتخت آمده اند!»

 

- تبریک‏
اپرای کوراوغلو
در مایة افشار
به سرپرستی ندیرقلی‌خان
تمدید شد
از شیراز، هنوز هم
بوی شنبلیله می‌آید
لطفاً، لطفعلی‌خان را دراز کنید
کمی نمک، یک پیمانه روغن
سبزه‌ها را تفت دهید
چشم بلبل‌ها را درآورید
آغامحمدخان، هوس قرمه‌سبزی کردست
راستی ببخشید: نوروزتان پیروز!‏
‏                                                                 بر گرفته از کتاب زنبورهای عسل دیابت گرفته اند

 

گفتگو از رامین بشرویه به کوشش «یزدان سلحشور»

 
 

 بازگشت به صفحه اصلی >>

 
نام كاربري :
رمز عبور :

» عضویت «

الحاق آستارا به اردبیل خیال بافی است!
همزمان با سفر رئیس جمهور به استان اردبیل و به رسم سفر هاي گذشته بار دیگر مسئله الحاق آستارا به اردبیل نقل محافل شد! كليد
 ٢٣:٢١ - 1393/06/03 - نظرات : ٠متن کامل >>

اينجا محل تبليغات شماست

بازديدکنندگان اين صفحه:: 2222 | بازديدکنندگان امروز: 407 | کل بازديدکنندگان: 4705623 | زمان بارگزاري صفحه: 0/1932 ثانيه
تمام حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شركت هزاره فناوری تابان و مؤسسه شهر باران آستارا می باشد